Stel je opvoedingsvraag

Handleiding 'MijnBibliotheek'

Computerinfo

Sluitingsdagen

Krantenarchief van de Groote Oorlog

Bibliotheek Buggenhout

Hoofdbibliotheek ACC
Nieuwstraat 2
052/33 95 91

Boekenschuur Opstal
Krapstraat 161
052/33 95 95

Gemeentehuis Opdorp
Dries 70
052/33 95 98

bibliotheek@buggenhout.be

Volgers

maandag 18 januari 2016

Interview Do Van Ranst

Vandaag was Do Van Ranst te gast bij ons in de bib. Hij gaf een lezing voor de leerlingen van het derde middelbaar. Nadien had hij ook nog even tijd om ons te woord te staan.

Geboren in Dendermonde, opgegroeid en nog steeds wonend in Hamme. Jeugdauteur Do Van Ranst is een man van de streek. Zijn jeugdboeken vind je echter in alle bibliotheken van Vlaanderen. En sommigen zelfs een heel eind daarbuiten. Maar naast boeken schrijven, heeft Do nog een andere passie: (jeugd-)toneel.

Do Van Ranst: Momenteel werk ik samen met een dertigtal kinderen aan de productie ‘OnZ’, een eigenzinnige theaterbewerking van ‘De Tovenaar van Oz’. Daarnaast maak ik samen met een aantal jongvolwassen acteurs een eigen versie van ‘ATROPA’, de Toneelhuis-bewerking van Tom Lanoye over de Trojaanse Oorlog.

Het volledige interview kan je hieronder verder lezen:
Vervolg interview Do Van Ranst:

Heb je dan nog tijd over voor je boeken ook?
Van Ranst: Jazeker, op dit moment werk ik aan het vervolg op ‘Voluit Samuel’ (verschenen in 2015). Een titel voor dit nieuwe boek is er nog niet. Maar het is de bedoeling dat ‘Samuel’ een reeks wordt net als de boeken rond ‘Dina’. En waar de reeks rond Dina handelde over jeugdtoneel, staat bij Samuel het turnen steeds centraal. Samuel komt als jongere allerlei problemen tegen op zijn pad: gescheiden ouders, verhuizen van platteland naar stad, … Maar weet zich gelukkig steeds te redden door zijn eigen humoristische zelf te zijn.
Je kaart vaak jongerenproblemen aan in je boeken. Geef je ook graag een boodschap mee?
Van Ranst: Ik hou eerlijk gezegd niet zo van boodschappen. Ben absoluut geen moraalridder. Ik schrijf evenwel vaak over jongeren in een soort van isolement. Echte antihelden. Verder ben ik tegen pestkoppen op alle niveaus en hoop ik dat er ooit eens absolute wereldvrede mag zijn. Dat wens ik alle lezers van Zone C en de rest van de mensen dan ook van harte toe.
Je bent een man van de streek. Gebruik je die soms ook in je werk?
Van Ranst: Niet zozeer. Ik gebruik onze streek veeleer om te mijmeren of inspiratie op te doen. Ik wandel en loop wel graag veel in onze prachtige contreien.
Wie zijn jouw voorbeelden op literair gebied?
Van Ranst: Ik heb een paar favorieten op de boekenplank staan waar ik me graag door laat inspireren en motiveren: ‘Tirza’ van Arnon Grunberg, zowat alles van Maarten ’t Hart, ‘Polleke’ van Guus Kuijer, ‘Toen Faas niet thuiskwam’ van Martha Heesen en heel veel van Bart Moeyaert. Op vlak van theater hou ik van het werk van Arne Sierens. Ik geniet ook graag van degelijk amateurtoneel. Daar ga ik vaak naartoe in mijn vrije weekends.
Tot slot: stel dat je geen schrijver was geworden. Wat zou je nu dan doen?


Van Ranst: Waarschijnlijk deed ik dan nog steeds ongeveer wat ik nu ook nog doe. Ik ben namelijk ook freelance winkelinrichter/etalagist. En toneel regisseren met kinderen en jongeren zou ook steeds een plaats in mijn leven hebben. Als ik echt terug in de tijd kon, zou ik me volledig op muziek storten. Want het feit dat ik zelf geen muziek kan maken, voel ik toch aan als een groot gemis. Ik zou wel muzikant willen zijn in de stijl van The Band. Of wie weet, de mannelijke Joni Mitchell misschien… Maar goed, ik maak nu in feite een soort van lange liedjes door middel van mijn boeken en dat is ook heel mooi.

Geen opmerkingen: