Stel je opvoedingsvraag

Handleiding 'MijnBibliotheek'

Computerinfo

Sluitingsdagen

Krantenarchief van de Groote Oorlog

Bibliotheek Buggenhout

Hoofdbibliotheek ACC
Nieuwstraat 2
052/33 95 91

Boekenschuur Opstal
Krapstraat 161
052/33 95 95

Gemeentehuis Opdorp
Dries 70
052/33 95 98

bibliotheek@buggenhout.be

Volgers

maandag 22 februari 2016

Wat zijn schrijvers toch voor mensen?

Jeugdauteur Luc Descamps op bezoek in de bib

Wat zijn schrijvers toch voor mensen? Zijn ze ook naar school geweest? Werken ze wel? Allemaal vragen waarop je hieronder een antwoord vindt in dit stukje uit de biografie van Luc Descamps. Hij was vandaag onze gastauteur in de bib.

Welke boeken las je vroeger zelf graag?
Als kind was ik gek op ridder- en westernverhalen, zowel op TV als in boeken. Ik herinner me dat ik erg veel las. Geld om boeken te kopen was er thuis niet, dus schreef ik me al snel in bij de plaatselijke bibliotheek. Op school bleek dat ik het vrij goed deed wanneer er opstellen moesten worden geschreven, maar er was geen haar op mijn hoofd dat eraan dacht om ooit schrijver te worden. Boeken waren er om te lezen en in mijn geval niet om zelf te schrijven.

Je werd dan ook niet meteen schrijver?
Ik koos de richting moderne talen en kon lekker punten verdienen door mijn hobby uit te oefenen: lezen! De taal begon me meer en meer te boeien en toen ik achttien was, besloot ik dat ik leraar wilde worden. In wat? In talen natuurlijk. Zo kwam het dat ik twee jaar later mijn diploma van regent Nederlands, Engels en Duits op zak had. Ik begon met volle moed aan het leraarschap, maar verloor vijf jaar later mijn baan omdat er teveel leraars waren. Geen paniek – of toch een beetje – dan maar een ander baan gezocht. En andere banen heb ik gevonden, te veel om op te noemen, tot in Engeland toe.

Klik hier voor het vervolg op het artikel:
Vervolg artikel Luc Descamps

Maar uiteindelijk werd het dan toch het schrijversschap?
En ineens was het daar. Vraag me niet hoe het is gekomen, want ik zou het echt niet weten. Ik wilde schrijven. Mijn eerste boek was een roman voor volwassenen, een fantasy-verhaal. Ik was toen nog in loondienst en het stoorde me enorm dat ik niet meer tijd had om te schrijven. Dus nam ik een belangrijke beslissing: ik werd zelfstandige. Op die manier werd ik baas over mijn eigen tijd en kon ik me meer op het schrijven concentreren. Ik werkte het boek voor volwassenen af en tegelijkertijd kreeg ik een idee voor een jeugdboek.

Hoe moet een goed verhaal eruit zien volgens jou?
Een verhaal moet voor mij in de eerste plaats leuk zijn om lezen. Het kan grappig zijn, spannend of triest, maar steeds moet de lezer de neiging hebben om verder te willen lezen. Hij moet nieuwsgierig zijn naar wat er nu verder gaat gebeuren. Met mijn verhalen ga ik vaak in op een situatie in onze wereld waarmee ik niet zo gelukkig ben. Misschien stellen sommige lezers zich dan met mij de vraag of het echt niet anders kan. Andere lezers denken misschien niet zo diep na en genieten gewoon van het boeiende verhaal. Waarom ook niet? We hoeven ons zeker niet altijd zorgen te maken. Tenslotte zijn vreugde en geluk misschien wel de belangrijkste bouwstenen van het leven.


Geen opmerkingen: